Beinkraft; URgammel supermat!

Innholdsfortegnelse

Å nippe på en varm, smakfull kopp med beinkraft er noe vi mennesker har benyttet oss av så lenge vi har nedskrevet vår historie.

Våre jeger-/sanker-forfedre, kokte kraft som en ren nødvendighet.

Det å kaste bort en del av dyret var det ikke snakk om.

De benyttet seg av hele dyret fra hodet til hale og hva gjorde de med det de ikke klarte å benytte seg av?

Kjelen – Beinkraftens opprinnelse

ALT forandret seg da kjelen ble oppfunnet.

Da kunne de kaste beinene i en kjele, tilsette vann og la den stå over bålet i noen timer og la næringen sakte trekke ut i vannet.

Dette spredde seg over hele verden, og hvor enn du reiser vil du finne at kraft er en integrert del av deres matkultur, ofte en viktig komponent av deres nasjonalrett.

For å nevne noen: Ramen(Japan), Risotto(Frankrike), Paella(Spania), Gulasj(Ungarn), Fårikål(Norge), Rosól(Polen) og lista går videre.

I antikken var det en klok mann ved navn Hippokrates som også blir kalt «medisinens far».

Han sa «All sykdom starter i tarmen«, og pleide å anbefale kraft som en medisin.

(Hvis du vil lære mer om hvorfor kraft er så sunt, sjekk ut denne artikkelen)

På 1700-tallet var det vanlig for omreisende å dra innom vertshus og få en bolle med kraft, den gang kalt; «restoratifs».

Det er her opphavet til ordet «restaurant» kommer fra(r).

Da den industrielle revolusjonen kom, fikk kraft sin storhetstid, men etterhvert steg energiprisene så høyt at folk ikke kunne ta seg råd til å la komfyren sin stå i flere timer.

For å gjøre kraft mer tilgjengelig begynte dermed matindustrien å dehydrere kraften og lage buljongterninger og kraftpulver.

Dette gjorde at folket kunne få godene av kraft uten å bruke all tiden det krevde å forberede det.

Så kom øyeblikket som ville til slutt føre til at denne vidunderlige måten å lage mat på, skulle bli glemt.

Da vi startet å glemme

I 1908 var det en japansk forsker som klarte å kjemisk fremstille et produkt kalt MSG.

MSG var en kjemisk fremstilt smakstilsetning som skulle etterlikne smaken av kjøtt.

Matindustrien likte MSG sin evne til å lure mennesker til å tro at de spiste produkter med kjøtt, selv om det ikke var noe kjøtt tilstede.

Dette sparte de et tonn av arbeid og masse penger på, ettersom de bare kunne tilsette et billig kjemikalie i vann, i stedet for å koke bein i 24-72 timer.

På 50-tallet ønsket husmødre å forenkle matlagingsprosessen for å kunne frigjøre seg fra hjemmearbeidet, samtidig som de ønsket økt kjøpekraft og velstand.

Dette førte til at ting måtte effektiviseres enda mer, og resultatet ble at det ble mindre fokus på å lage mat fra bunnen av og «hurtigmat» fikk sin storhetstid.

Ting som Toro-tomatsuppe, MSG-kjøttbuljong og mikrobølgeovn-mat var kommet for å bli.

Oppstandelsen av glemt visdom

Vi kastet en del av vår matkultur ut av vinduet, og snudde det helt på hodet; ut med «hel mat» og inn med konserveringsmidler, smakstilsetninger, ferdigmat og mikrobølgeovn.

Vi har glemt hvor vi kommer fra med tanke på hva vi velger å putte i kroppen vår og mater den med ting som skaper forstyrrelse og ubalanse.

Konsekvensene av dette har vi sett utarte seg gjennom et epidemi av overvekt og livsstilssykdommer(r, r).

Jeg er en stor fan av den enorme teknologiske utviklingen verden vår har vært gjennom de siste hundre årene, men jeg er overbevist om at i denne prosessen har vi glemt mye viktig visdom.

Visdom som vi har intuitivt tilegnet oss og nedbragt videre gjennom generasjoner.

Denne visdommen mener jeg er viktig å gjenopplive for å få plass folkehelsa.

Beinkraft; godt for helsa?

Som dere begynner å forstå er jeg over gjennomsnittlig interessert i kraft.

Jeg er overbevist om at kraft kan være en del av løsningen på det store helseproblemet vi står ovenfor.

Bein inneholder vitaminer og mineraler som vitamin A og K, magnesium, kalsium, fosfor, sink.

Dette vil variere litt etter type bein, og kvaliteten på beinet.

Når du koker kraft, brytes bindingene i beinet og næringen trekkes ut i vannet.

Når du gjør det på denne måten, løser proteinene, mineralene og vitaminene seg opp i vannet som gjør det enklere for fordøyelsessystemet ditt å absorbere dem.

Kort oppsummert så er kraft lett fordøyelig og ekstremt næringsrikt.

Vev og bein inneholder mye kollagen – et protein som er utrolig viktig for kroppen vår!

Kollagen; kroppens strukturelle protein

Kollagen har blitt en stor trend innen helse og kosthold, og med god grunn!

La meg gi deg en liten innføring.

Kollagen er det «strukturelle» proteinet kroppen din bruker til å lage hud, hår, negler, vev, ben, ledd, og sener.

Det er det proteinet du har mest av i kroppen din(rundt 1/3).

Visste du at når du blir eldre produserer kroppen din mindre og mindre kollagen?

Når du har fylt 25 år reduseres kollagen-produksjonen med ca 1% for hvert år.

Mange mener dette er en av grunnene til at vi utvikler benskjørhet, pistrete hår og rynkete hud når vi blir eldre(r).

Hvorfor trenger vi å få i oss mer kollagen?

Kollagen og Stress

Kollagen er et protein som er bygd opp av mange av de samme aminosyrene som kroppen bruker til å produsere stresshormonet; kortisol med(r).

Ettersom kortisol blir brukt til det kroppen ser på som en «liv/død» situasjon vil kroppen prioritere produksjonen av kortisol over kollagen.

Kroppen prioriterer å overleve en potensiell trussel over å ha myk og fuktig hud.

Kan dette være grunnen til at man sier at stress øker aldringsprosessen?

Kollagen og Sunne ledd

Kollagen gir deg sterkere ledd, som gjør dem mindre utsatt for skade.

Hvis du trener mye, vil dette slite på kollagenet. Har du en mangel på kollagen er du mer utsatt for skade.

Et studie med 147 atleter viste at de som tok et kollagentilskudd hadde en ekstrem reduksjon i ledd-smerter(R).

Kollagen og Hud

Huden din består hovedsakelig av kollagen.

En av grunnene til at man får rynker og tørr hud er fordi kroppen produserer mindre kollagen når man blir eldre.

Et dobbel-blindt studie viste at det var en 25-30% reduksjon av rynker etter 60 dager med tilskudd av kollagen(R, R).

Kollagen og Tarmhelse

Tarmveggen din er i stor grad bygd opp av kollagen(R).

Det er en tynn vegg som består av kun ett lag med celler.

D dagens samfunn er tarmen konstant under angrep.

Den jobber standhaftig med å regenerere en sunn tarmvegg, men hvis den tar mer skade enn den klarer å reparere er det sannsynlig at det kan oppstå en rift.

Dette kalles for «lekk-tarm» og kan by på store problemer.

Da kan det lekke ufordøyde matpartikler eller andre ubudne gjester inn i det «interne» miljøet i kroppen din.

Dette er slik bla. auto-immun sykdommer kan oppstå(R).

Ved å få i seg nok kollagen gir du tarmen din de rette byggesteinene den trenger for å kunne stå i mot trusler fra det du får i deg.

Søvn

Det kan også hjelpe deg å sove bedre.

Dette er mest sannsynlig fordi det inneholder mye av amino-syren «glycin».

Et inntak av et par gram glycin før du legger deg har vist å øke søvnkvaliteten betraktelig(R, R)

Andre fordeler med Kollagen

Forskning tyder på at inntak av gelatin/kollagen kan hjelpe til med vekttap(R), kontrollere blodsukker(R), øke kognitiv og mental helse(R), sakne veksten av visse krefttyper(R) m.m.

Kollagen er altså verdt å få i seg på en jevnlig basis, og kraft er en ypperlig kilde!

Beinkraft; godt for klimaet

Den industrielle avlingen av husdyr er en mørk side av vår matkultur som vi er nødt til å finne en bedre løsning på.

Det er ingen tvil om at vi må avslutte den uetiske avlingen av dyr, men jeg er ikke sikker på om løsningen er å utrydde all kjøttproduksjon(R).

Det finnes nemlig etiske måter å avle husdyr, som er bra for dyrene, planeten og helsa vår(R, R).

En del av dette bilde blir også å benytte seg bedre av alle ressursene vi har tilgjengelig.

Vi benytter oss så og si ikke av de mest næringsrike delene av dyret, slik som; lever, hjerte, hjerne og bein.

Ved å koke kraft på bein benytter du deg av en ressurs som ofte ellers ville blitt kastet OG du vil ikke trenge å spise like mye kjøtt for å oppnå et optimalt næringsinntak.

Vi kan dermed kutte kjøttkonsumet vårt betraktelig hvis vi begynner å introdusere mer kraft i maten vår(ikke at jeg egentlig ville anbefalt det men..).

Makten til forbrukeren

Vi må ta ansvar som forbrukere for hvor vi har havnet.

Det var vi som ønsket ting så billig og effektivt.

Som en konsekvens av det rettet markedet seg etter med monokulturer, mikromat og masseproduksjon av kjøtt.

Mat har aldri vært billigere og vi bruker mindre penger på mat enn noen gang(R).

Nå er vi nødt til å snu det, og det starter med hver og enkelt av oss.

Alt du velger å kjøpe er et politisk valg, og har en direkte effekt på markedet.

Vi er nødt til å heve standardene våre og prioritere mat av god kvalitet.

Det betyr at vi må legge fra oss forestillingen om at alt skal være så utrolig billig.

En fin måte å gjøre det på er å støtte din lokale REKO-ring og dermed handle direkte fra bønder i ditt nærområde.

Del 3: Lag din egen kraft!

Nå har jeg forhåpentligvis vekket gnisten i deg og du dør etter å hive noen bein i en kjele og forsyne kroppen din med alle de sunne mineralene og aminosyrene?

Vel da får jeg vel lære deg deg hvordan du kan lage din egen kraft!

Det er nemlig ekstremt enkelt å lage, veldig billig OG det får alt du velger å putte det i; til å smake himmelsk!

Du kan koke kraft på alt mulig, men det er litt forskjell på fremgangsmåten.

Her kommer en oppskrift på de ulike måtene:

(Forresten: Kraft er din beste venn hvis du er på keto-dietten!)

Slik lager du beinkraft

Jeg har valgt å gå vekk fra måleenheter og går frem på en veldig enkel måte.

1 – Fyll en kjele med beinet av din sort og fyll kjelen med vann til alt av beinet er dekket.

2 – Tilsett et par spiseskjeer eddik og la stå en halvtime. Eddiken vil gjøre det enklere for bindingene i beinet til å bryte opp slik at næringen kan sile ut.

3 – Kok opp og la det stå og småkoke i en halvtime. Etter det skru varmen ned på 1-2(av 9), sett på lokk og la stå og simre så lenge du kan. Jo lengre den får stå, jo mer næring får du trukket ut av beina. Du kan evt. sette kjelen i ovnen på 90-95 grader. Det er viktig at den ikke står og koker for da kan kollagenfibrene bli ødelagt!

4 – Når den er ferdig, sil av, hell i beholdere og kjøl ned. Hvis du skal fryse det ned, anbefaler jeg deg å kjøpe «frysesikre» glass, eller i værste fall bruk plastflasker. Hvis du bruker glass som ikke er frysesikkre vil det sprekke når det fryses ned.

Hvor lenge den skal stå å simre kommer an på hva slags bein du bruker og selvfølgelig hvor stor mulighet du har til å la den stå på komfyren din på denne måten.

Det er ikke alle som syntes det er like komfortabelt å la komfyren stå på når man sover/er på jobb.

Hvis du dog ikke har noe i mot det og ønsker å optimal avkastning på beina dine så kan du koke dem så lenge:

Oksekraft:

72 timer – Oksebein har definitivt mest kjøtt på beinet, som betyr at det vil ta lengre tid for å trekke alt man kan ut av dem.

Kyllingkraft:

24 timer – Kyllingbein er ikke like tykke som oksebein og krever derfor ikke like lang simretid.

Fisk/skalldyr-kraft:

1 time – Fiskeben, hode, eller rekeskall er fantastisk å koke kraft på. De er dog veldig tynne, og trenger derfor ikke mer enn en times tid.

Grønnsakskraft:

1-2 timer – Hvis du koker grønnsakene lengre enn dette, er det stor sjanse for at kraften får en «besk» smak. I grønnsaker er det mye mer karbohydrater, og karbohydrater har kortere holdbarhet enn fett og proteiner.

Slik bruker du beinkraft:

Jeg foretrekker å lage helt rein beinkraft, uten noe form for smak(ikke en gang salt!), fylle opp kjøleskapet/fryseren med det og heller tilsette den ønskede smaken når jeg vet hva jeg skal bruke den til.

Da holder den seg bedre i kjøleskapet og jeg begrenser ikke hva jeg kan bruke kraften til.

Hvis jeg skal f.eks lage vietnamesisk «Poh», koker jeg kraften med visse grønnsaker 1 time før jeg skal bruke den.

Jeg prøver å få i meg kraft hver dag, og lurer det inn i maten min der jeg kan.

Jeg har blitt et skikkelig suppehue etter min kraft-besettelse og noen av mine favoritter; Blomkålssuppe m/bacon, Kremet fiskesuppe eller en god Keto-Ramen.

Jeg lurer det også inn i taco-kjøttdeigen, «Bolognesen», «Blomkålsrisen» eller bare når jeg steker grønnsaker i panna.

Når kraften trekker seg i inn i maten på denne måten, får den maten til å smake utrolig godt, og den får samtidig en saftig konsistens.

Eller så kan man bare koke opp en kopp med kraft, tilsette litt salt og krydder – f.eks rosmarin og timian – og drikke den som en kopp med te.

Det er mange(meg selv inkludert) som gjør dette før de skal legge seg, ettersom det har vist å kunne styrke søvnen din.

Konklusjon

Kraft er en urgammel supermat som kan være en stor del av å få på plass folkehelsa.

Ved å koke kraft benytter du virkelig alt du kan av dyret, og du er på den måten med på å forhindre matsvinn.

Det får alt du bruker det i til å smake 1000 ganger bedre, og du kan også kjenne at kroppen elsker det.

De kalte det «kraft» med god grunn!

Hva liker du å bruke kraften din til?

 

Del innlegg

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Keto diett ekspert

Trym W. Syversen

En verdig motstander av det ukjente, helseblogger, KETO-geek og livsstilsfilosof.

Smørjesus
Innholdsfortegnelse

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *