Hvorfor blir vi overvektige?

Innholdsfortegnelse

I mine to forrige innlegg gav jeg en enkel forklaring på fett, karbohydrater og hvordan respons de har på kroppen.

I dag skal vi se på hvordan vi legger på oss.

I USA er det estimert at 2/3 av voksne mennesker har fedme eller er overvektige(1).

I Norge er ca 1/4 av middeladrende menn og 1/5 av middeladrende kvinner overvektige eller har fedme(2).

Overvekt er en stor risikofaktor for en rekke sykdommer som; hjerte- og karsykdom, diabetes type-2 og flere ulike kreftformer(3).

Ved å forstå hvordan vi legger på oss, kan vi også lære hvordan vi mest effektivt kan unngå dette, samt hva vi kan gjøre for å kvitte oss med dette fettet.

Insulin; «Lagringshormonet»

Kroppen din kan befinne seg i to forskjellige metabolske tilstander; en «fastende tilstand» og en «ikke-fastende tilstand».

Enkelt sagt; «Mat i magen» og «Ikke mat i magen».

La oss bruke det eksempelet jeg brukte i mitt forrige innlegg, hvor du kaster i deg en hel pose med kanelgifler.

Det vil føres ned i tynntarmen din, hvor det raskt vil bli brutt ned til hovedsakelig sukker og absorbert inn i blodet ditt.

Blodsukkeret ditt går opp, og Insulin blir tilkalt for å kunne åpne opp døra til cellen slik at sukkeret kan komme inn, og bli brukt til å lage energi.

Kroppen bruker en del av det sukkeret til å produsere energi, men hvis du har spist en hel pose gifler på en gang, vil du fortsatt ha masse sukker i blodet ditt.

Kroppen din ønsker ikke å ha masse sukker flytende rundt i blodbanen, fordi blodet er «informasjons-motorveien» til kroppen.

Hadde det vært masse sukker i blodet hele tiden, ville dette forstyrret viktige signal-prosesser i kroppen.

Så hva gjør kroppen da? Ikke på tale at kroppen bare skal kvitte seg med all den livsviktige energien!

Dette har kroppen funnet en magisk løsning på; den lagrer denne energien til en dag mat ikke er like tilgjengelig.

Kroppens energilagre

Kroppen din har to energilagre; en for sukker og en for fett.

Sukker er derimot ikke en veldig effektiv måte å lagre energi på, og vi har et temmelig lite sukkerlager(rundt 500g).

Hvis du spiser karbohydrater hver dag vil disse lagrene være fylt opp med mindre du er en idrettsutøver som løper 3 timer daglig.

Hva gjør kroppen da, når den ikke har plass til å lagre mer sukker?

Den tryller det om til fett! Kroppen din er en alkymist og kan lagre sukker som fett i fettcellene dine.

Fett er nemlig en veldig effektiv måte for kroppen å lagre energi på.

En gjennomsnittlig mann har omtrent 12-15kg og den gjennomsnittlige kvinne har rundt 20-25kg kroppsfett på kroppen.

Tilstedeværelsen av insulin signaliserer til kroppen at det er på tide å lagre energi.

Glukagon; insulin sin motpol.

Når alt av næringsstoffer er absorbert fra tarmen, og dyttet inn i sine rette celler er det et annet hormon som kommer på banen.

Glukagon.

Hvorav insulin representerer en lagringsfase, representerer tilstedeværelsen av glukagon en «nedbrytningsfase».

Kroppen har nå absorbert alt av ekstern energi fra tarmen, og er nødt til å benytte seg av lagrene sine.

Insulin går ned etter å ha gjort jobben sin, og glukagon går opp!

Glukagon ber kroppen å bryte ned fettvev og sukkerlagre for å kunne ha energi til å fortsette å leve.

Her kommer kickeren; (ER DERE KLARE?)

Insulin hemmer glukagon.

I det øyeblikket du spiser noe som gjør at insulin blir pumpet ut, stoppes glukagon og dermed stopper du å brenne energi fra dine energilagre.

Du kan altså ikke brenne kroppsfett med tilstedeværelsen av insulin!

SÅ, hvis vi ønsker å brenne kroppsfett handler det enkelt og greit om å minke tilstedeværelsen av insulin i blodet for å la glukagon gjøre sin jobb.

Dette kan man gjøre ved å

#1 – spise mindre karbohydrater

#2 – spise færre måltider.

Det er derfor keto-dietten i en kombinasjon med fasting er så effektivt når det kommer til vektnedgang.

I stedet for å brenne karbohydrater, bruker du ditt eget kroppsfett til å brenne ketoner.

Mengden kalorier har også noe å si.

Det kan du lese mer om i dette innlegget.

En konstant lagringsfase

Da vi levde som jegere/sankere, i en tid hvor mat ikke var like tilgjengelig som det er nå, var det en sjanse for at man kunne gå dagesvis/ukesvis uten mat.

For slike perioder var kroppens evne til å lagre energi ekstremt praktisk.

Nå er dessverre det motsatte sant, og mat er mer tilgjengelig enn det noen sinne har vært.

I dagens samfunn lar vi ikke kroppen vår benytte seg av den energien den har lagret.

Vi er i en konstant lagringsfase.

Vi har blitt fortalt å slutte å spise fett, og det har gjort oss feitere enn noen sinne.

Kilder

1 – https://www.niddk.nih.gov/health-information/health-statistics/overweight-obesity

2 – https://www.fhi.no/nettpub/hin/levevaner/overvekt-og-fedme/

3 – https://nhi.no/kosthold/overvektfedme/overvekt-og-fedme/?page=4

Del innlegg

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Relaterte innlegg

Det ukjente

DET UKJENTE Vi har alle en naturlig resistens mot det ukjente i hodet vårt. I det ukjente befinner det seg

Les mer..

Legg igjen en kommentar