Inflammasjon = Depresjon?

Innholdsfortegnelse

Okey folkens, la oss snakke litt om depresjon.

Vi som en art er mer depressive enn noen sinne.

«World Health Organization» påstår at depresjon er nåtidens ledende årsak for uførhet og at mer enn 120 millioner mennesker i hele verden lider av det.

Den ekstremt indoktrinerte ideen vi blir fortalt i dag er at det er en kjemisk ubalanse i hjernen, og at den eneste måten å rette opp dette på er ved å tilføre kjemikalier.

Dette har jo ført til en massiv utskrivelse av antidepressiva, som har gjort store underverker for Big Pharma sin lommebok.

Etter å ha gravd litt ned i denne ideen, har jeg forstått at den er full av hull og har et sterkt behov for å bli oppdatert!

(Les gjerne denne artikkelen til Chris Kresser kalt «The Chemical imbalance Myth», hvis du vil lære mer om hvorfor)

Det er nemlig noen veldig interessante sammenhenger mellom depresjon og inflammasjon som har kommet til lyset den siste tiden.

Før jeg dykker ned i det ønsker jeg først og stille mitt favoritt spørsmål; «hvorfor?»

Jeg lever etter grunnprinsippet om at naturen ikke er «tilfeldig» og at ved å forstå grunnen til hvorfor vi har utviklet et visst trekk – depresjon – kan man lære hvordan man enklere kan forholde seg til det.

Så.. «hvorfor?»

Ikke bare hvorfor blir vi deprimerte, men hvorfor har vi utviklet evnen til å bli deprimerte?

Hvis naturen ikke gjør feil, kan det være at symptomene som depresjon gir, faktisk hadde en overlevelsesmessig fordel under vår utvikling?

I granskingen av dette spørsmålet kom jeg over Dr. Charles Raison sitt arbeid, som har forsket mye på sammenhengen mellom inflammasjon og depresjon.

La oss komme i gang!

I dette innlegget skal jeg snakke om:

  • Hva inflammasjon er, og hvilken sammenheng det har med sykdom
  • «Kan vår evne til å bli deprimerte ha en hensiktsmessig funksjon under vår overlevelse?»
  • Ulike sammenhenger mellom inflammasjon og depresjon
  • Hjerne/tarm-aksen og hvordan hjernen og tarmen kommuniserer med hverandre.

Først og fremst la meg forklare raskt hva inflammasjon er.

Inflammasjon og sykdom

Inflammasjon er kroppens immun-respons mot en potensiell fare.

Det er altså det som passer på at skadelige bakterier, viruser, sopp og alt annet som ønsker å bryte deg ned for å selv sikre sin egen overlevelse ikke klarer å komme seg inn i systemet ditt og skape et helvete.

Under en inflammatorisk reaksjon vil kroppen produsere kjemikalier som kalles «cytokiner».

De fungerer som kroppens krigere.

Dette inkluderer; tumor necrosis faktor(TNF)a, Interleukin(IL)-1, interferon(IFN)y og interleukin(IL)-10 blant andre.

Dette er altså inflammatoriske markører som man kan se på for å måle hvor stor tilstedeværelse av inflammasjon det er i kroppen.

Inflammasjon er også det som skjer i kroppen din når du blir syk.

La oss si at du får influensa og du blir «syk».

Hvorfor blir vi syke når vi blir angrepet av et virus?

Dette er nemlig ikke en prosess kroppen din setter deg gjennom for å torturere deg, NEI dette er noe den setter til verks for å drepe en farlig inntrenger.

La oss se på hva som skjer i kroppen din når du blir syk:

  1. Kroppstemperaturen går opp: Økt temperatur er noe som kan kverke viruset, rett og slett fordi den ikke klarer seg like godt i den økte temperaturen.
  2. Du mister apetitteten: Når du spiser blir kroppen nødt til å prioritere fordøyelse, og skru av immun-aktivitet. For å kunne fokusere alt på immunaktivitet og nøytralisering av denne ubudne gjesten skrur kroppen av apetitten slik at den ikke blir forstyrret av fordøyelse.
  3. Du blir slapp: Kroppen din ønsker å konservere og fokusere sin energi på det som nå er viktig; kamp mot virus!
  4. Sosial isolering; Når du er syk er det å være på fest og sosialisere det siste du ønsker å gjøre. Du vil helst bare ligge på sofaen med gardinene tiltrukket og være for deg selv. Dette kan sikre at du ikke blir smittet av noe mer fra andre, men at du også ikke smitter stammen din og drar alle sammen ned i gropa med deg.
  5. Angst: Du vil kanskje oppleve en følelse av angst som gjør deg ekstra var mot potensielle farer.
  6. Nedregulering av visse mineraler: som jern og zinc(R). Mange mikrober og viruser trenger jern for å kunne formere seg, mens vi klarer å overleve en stund uten jern. Det er faktisk vist at du har en ekstremt høyere sannsynlighet for å dø hvis du tar jerntilskudd under en infeksjon.

Dere skjønner tegninga, og kjenner sikkert igjen de fleste av disse symptomene.

Hvis vi da tar en titt på symptomene til depresjon ser vi at mange av symptomene er like.

  1. Økt kroppstemperatur
  2. Slapphet
  3. Angst
  4. Sosial isolering
  5. Nedregulering av jern og sink
  6. Økning av inflammatoriske kjemikalier.

Kan det være at kroppen din skaper den depressive tilstanden fordi den forsvarer seg mot patogener?

Hmm… La oss dykke litt dypere.

La oss se litt på hvordan dette kan passe i en evolusjonsmessig kontekst.

Depresjon; en overlevelsesmessig fordel?

Før jordbruksrevolusjonen – som bare er et blunk i vår utvikling som art – var det å få et slag eller et åpent sår den vanligste måten for mennesker å dø på.

Man ville få et sår som ofte ville føre til en infeksjon fra en bakterie eller liknende, og så ville man i mange tilfeller dø.

Da kan vi ta en titt på et annet viktig system tilstede for å sikre vår overlevelse; Stress.

Når er det kroppen aktiverer stress-systemet vårt?

Når det er en potensiell fare tilstede.

Kroppen har nemlig lært seg at stress mest sannsynlig betydde at det var en stor sjanse for å bli skadet.

Derfor aktiverer stressresponsen inflammasjon.

Hvorfor det? (her kommer dette flotte spørsmålet igjen… gjerne stjel det fra meg og prøv det ut selv. Sender deg ned ganske mange interessante veier).

Kroppen gjør seg derfor klar for en potensiell skade.

«MAN YOUR BATTLESTATIONS!» – roper nervesystemet til immunsystemet og immunsystemet fyrer i gang inflammasjon.

Kroppen tolker stress som; «en stor sannsynlighet for skade» og for å være føre var, setter kroppen i gang en inflammatorisk respons.

Inflammasjon skaper en liknende respons som sykdom gjør og over tid skjer dette; alt som signaliserer et økt behov for inflammasjon setter i gang en rekke symptomer i mennesker som over tid blir det vi i dag kaller depresjon.

Grunnen til at du blir deprimert når du opplever en kjip hendelse – du mister jobben, dama di dumper deg, et nært familiemedlem dør e.l – er fordi vi oppfatter dette som et enormt stress.

Dette stresset skaper en inflammatorisk respons som så setter i gang de depressive symptomene.

Før i tiden ville vi kun være stresset i veldig korte strekninger, og kroppen vår ville raskt stabilisert seg og funnet tilbake til balanse.

I dag har vi lært oss evnen til å aktivere vårt stresssystem ved hjelp av våre tanker, og noen mennesker har klart å koble sammen en hjerne som konstant går rundt og aktiverer dette systemet.

Noen flere interessante sammenhenger

Det finnes visse gener som er forbundet med å skape en økt risiko for depresjon; så et interessant spørsmål man kan stille seg da er;

«har disse genene også sykdomsbeskyttende fordeler?».

Det vil si; har de menneskene som har genene som skaper økt risiko for depresjon en større sjanse for å overleve ting som infeksjoner og andre sykdommer?

I følge Charles Raison fant de ut at i de aller fleste tilfellene var dette sannheten(R, R).

Disse genene gir en økt sannsynlighet for å overleve i steder som er sterkt utsatt for infeksjoner slik som Ghana i Afrika(R).

Mennesker som altså er mer utsatt for å oppleve depressive symptomer har en større sannsynlighet for å overleve mot infeksjoner fordi de rett og slett har en økt immunmessig fordel!

Du ser økte inflammasjonsmarkører – cytokiner – hos folk som har depresjon(R) OG hvis du injiserer inflammatoriske kjemikalier(f.eks TNF-a, IL-6 eller CRP) i folk blir de deprimerte(R, R).

Til slutt kan vi se se på denne fine listen som viser alle de tingene som er assosiert både med økt risiko for inflammasjon OG depresjon(R, R);

  • Stress
  • Sykdom
  • Overvekt (Mer fett = mer inflammasjon(R))
  • Passiv livsstil
  • Kosthold(lav o-3/o-6 ratio, mye fruktose, gluten)
  • Mangel på søvn
  • Lav sosioøkonomisk status
  • Sosial isolasjon
  • Røyking

En rød tråd gjennom alle disse faktorene er at de påfører kroppen et stress, om det er fysiologisk eller psykologisk.

Stress = inflammasjon = depresjon.

Ting som har vist å minimere inflammatoriske markører og depressive symptomer(R):

Det er i det minste noen veldig interessante korrelasjoner.

 

Tarm-hjerne aksen

Jeg har før vi konkluderer lyst til å nevne noe som har fått mye oppmerksomhet de siste 10 årene; tarm/hjerne-aksen.

Dette er et toveis kommunikasjonsnettverk mellom sentralnervesystemet(hjernen og ryggrad) og det enteriske nervesystemet i tarmen OG tarmbakteriene som lever i tykktarmen.

Du kan se på det som en informasjonsmotorvei mellom hjernen og tarmen din.

Dette nettverket har også en kobling til det endokrine systemet(hormonproduksjon) ditt og immunsystemet ditt.

Signal-molekyler(beskjeder) skapt av bakteriene og cellene i tarmen din sendes hele tiden til hjernen din gjennom dette nettverket og påvirker dermed også tankene og følelsene dine.

Dette skjer også andre veien, så hjerneaktivitet har en påvirkning på funksjonen av tarmsystemet.

Det er en haug med vitenskap som kobler sammen en dårlig tarmflora med økt risiko for depresjon(R, R), angst(R), bipolaritet(R) og schizofreni(R).

Hva er poenget mitt?

Alt snakker sammen.

Du er ikke en splittet kropp og hode, du er en enhet.

Psykologi og fysiologi er en og samme ting.

Ta vare på kroppen og du får et mer behagelig hode og en mer behagelig opplevelse.

Konklusjon

I dagens mainstream blir sammenhengen mellom ernæring, livsstil og mental helse ofte sett på som «pseudo-nonsense» og blir behandlet som et «alternativt» konsept.

Dette er et utdatert tankesett som ikke henger med på den ekstreme mengden vitenskap som tydelig viser hvor viktig det er å ta hensyn til dette.

Inflammasjon er en direkte årsak av kosthold, livsstil og medisiner(R).

Jeg mener dette er noe av det første man burde adressere når det kommer til mental helse pga. den ekstreme påvirkningen det har på kroppen og på sinnet vårt.

Jeg sier ikke nødvendigvis at dette er den ene og alene årsaken til depresjon, men det er i det minste noen interessante sammenhenger som gjør at man kan få et litt nytt perspektiv på depresjon, og hvordan man kan gå frem for å behandle det.

Dette er også en av grunnene til at jeg har vært så opphengt i et KETO-kosthold, fordi det har en så sterk inflammasjons-dempende effekt(R, R).

Det er nok forklaringen på hvordan jeg gikk fra å være deprimert, til å være ekstremt tilfreds med meg selv i løpet av en ukes tid da jeg testet ut et KETO-kosthold for første gang.

Del innlegg

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Trym W. Syversen

En verdig motstander av det ukjente,helseblogger,KETO-geek og livsstilsfilosof.

Smørjesus
Innholdsfortegnelse

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *