Smørkaffe – En snarvei inn i ketose?

Innholdsfortegnelse

Tro meg, jeg hevet øyenbrynene mine like mye som deg da jeg ble introdusert til konseptet av å putte smør i kaffen.

Det høres jo helt banalt ut?

Heldigvis så har jeg lært meg til å utfordre mine «normer» og gi ting som virker helt banalt for meg en sjanse.

OH BOY, skulle jeg endre den skeptisismen fort!

Smørkaffen var virkelig en katalyst som satte i gang mitt selv-utforskende eventyr og har blitt min beste venn på keto-dietten.

Så hva inneholder den?

Smørkaffe består av tre ingredienser; kaffe, smør og MCT-olje, blendet sammen.

Se denne artikkelen for full oppskrift

«Hvorfor burde jeg drikke smørkaffe?»

Smørkaffe har mange magiske egenskaper og fungerer spesielt godt som en frokost.

Når du ikke har spist på over 8 timer (som du ikke har gjort med mindre du spiser i søvne da…) er du i en “fastet” tilstand.

Det betyr at kroppen din brenner energi fra sitt eget lager(fett! fett! Fett!).

Sukker vil bryte deg ut av fasten! Les hvorfor her.

Ved å starte dagen med en smørkaffe – som er hovedsakelig fett – vil du kunne fortsette å ri på denne fettforbrennende bølgen en god stund til uten å bli spesielt sulten!

Dette er et nyttig verktøy hvis man ønsker å vende kroppen sin til å brenne fett som drivstoff.

«Hvorfor burde jeg vende kroppen min til å brenne fett som drivstoff?»

Fett er et veldig effektivt drivstoff for kroppen din å bruke. Spesielt hvis de omdannes til keton-legemer.

Keton-legemer, eller «ketoner» er et alternativ drivstoff kroppen din bruke når den ikke har tilgang på sukker.

Da tar leveren din fett fra fettlageret ditt og omdanner det til ketoner. Ketoner er rett og slett et superdrivstoff for kroppen og gjør at kroppen jobber mer effektivt.

Når kroppen din produserer ketoner betyr det at du er i «ketose«.

MCT-oljer har vist å øke kroppens produksjon av ketoner.

«MCT… Hva i …. er det?»

MCT står for «medium chain triglyserides». På godt norsk: medium lenke med fett.

NERD ALERT: Fett på det molekylære nivå er bare lenker med karbon- og hydrogenatomer festet til et glyserol-molekyl.

Jo lengre disse lenkene er, jo mer kreves det av kroppen å bryte dem ned.

MCT er ganske korte og dette gir dem egenskapen at de tas opp veldig effektivt av kroppen din. C8 er den MCT’en som er det mest effektive drivstoffet.

«C8?»

Det finnes fire forskjellige MCT’er. C6, C8, C10 og C12.

(C=Carbon 6,8,10,12=antall karbonatomer)

En MCT-olje er vanligvis en blanding av C8, C10 og C12.

C8 er den mest sjeldne og det er derfor oftest minst av den i en MCT-olje.

C8 er også den mest effektive av de fire MCT-oljene.

C8 har vist å øke keton-produksjonen opp til fire ganger så mye som C10. Dette gjør at den er litt mer kostbar, men etter min mening får du mer igjen for pengene.

Du merker en klar forskjell, og ved å investere i denne, vil overgangen din inn i ketose bli mye enklere.

Den kan du enkelt bestille fra min nettbutikk keton.no.

«Men hva med alt det mettede fettet?? Vil ikke dette proppe opp blodårene mine og stoppe blodtilførselen til hjernen min??»

Mettet fett fikk skylden for all hjerte- og karsykdommen som kom i økende grad på 50 tallet.

Dette har blitt motbevist og har hatt store konsekvenser på folkehelsa som vi nå kan se.

Mettet fett er en ekstremt viktig komponent i kroppen din:

  • Alle cellene i kroppen din bruker mettet fett til å bygge cellevegger. Disse celleveggene er det som beskytter cellen fra patogener – ting som påfører cellen skade.
  • Det brukes til syntesen av en rekke viktige hormoner
  • Hjernen din er hovedsakelig mettet fett og mettet fett er derfor ekstremt viktig for en sunn hjerne.

Vitenskapen er inne, og mettet fett er funnet; «IKKE SKYLDIG!»

Hvis du vil lese mer om hvordan «frykten for fett» ble skapt, sjekk ut min tredelte serie «Da mettet fett fikk skylda!«.

Koffein

Kaffe inneholder mye koffein. Koffein er det som er forbundet med den «våkne» tilstanden kaffe setter deg i.

Når man kun drikker en kopp med kaffe, blir den veldig raskt absorbert. Dette fører til et ekstremt «koffein-kick» etterfulgt av et like raskt «koffein-kræsj».

Når du blender kaffen sammen med så mye fett(som absorberes ganske treigt), vil absorpsjonen av koffein gå mye treigere.

Dette fører til en mer langsom og lengre koffein-rus, uten den beryktede «koffein-kræsjen».

Så lag deg en smørkaffe da vel! Den vil nemlig:

  • Holde deg mett i 4 timer
  • Gi deg overskudd av energi
  • Skru på hjernen din
  • Redusere buksestørrelse over tid

Sjekk ut min step-by-step oppskrift her.

En smørkaffe er et genialt verktøy sammen med en keto-diett.

Del innlegg

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Trym W. Syversen

En verdig motstander av det ukjente,helseblogger,KETO-geek og livsstilsfilosof.

Smørjesus
Innholdsfortegnelse

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *